Kategorier

Henter produkter

preload spinner

Mikrofoner

Her finder du hele vores udvalg i mikrofoner. Vælg den ønskede underkategori eller læs mere om mikrofoner her

STATUS




Mikrofoner

Vi har alle typer mikrofoner til vokal og sang, streaming og gamer mikrofoner, kondensator mikrofoner, intercom mikrofoner og meget meget mere. Vi fører alle de kendte mikrofon-mærker som fx AKGShure, og Beyerdynamic.

Populære modeller:

Shure SM7B

Audio Technica AT2020

Hvad er en mikrofon?

En mikrofon er en transducer der omsætter akustisk lyd til et elektrisk signal. Gennem de seneste ca. 100 år har man opfundet og udviklet forskellige "metoder" til at konvertere akustisk lyd og andre mekaniske svingninger om til en strøm, spænding eller en anden "elektrisk egenskab" som kan behandles af et elektronisk kredsløb.

Hvordan virker en mikrofon så? Jo, en mikrofon modtager forskellige lufttryksmønstre, som den forvandler til elektriske signaler, der sendes videre til elektroniske enheder som fx en forstærker.

Der er to hovedkategorier inden for kvalitets-mikrofoner, nemlig kondensatormikrofoner og dynamiske mikrofoner. En kondensatormikrofon kræver, at den får tilført en elektrisk spænding for at virke. Det kan foregå på flere forskellige måder; med et batteri, med en plug-in spænding, med phantom spænding på 48 V eller med en højere spænding i tilfælde af rør-mikrofoner (som regel 120V). Med undtagelse af batteriet, som sidder i mikrofonen, så bliver spændingen tilført i den samme ledning, som også leverer signalet. En generel regel er, at jo højere spænding, som tilføres mikrofonen, jo bedre kan den håndtere meget høje lydtryk. Derfor bliver mikrofoner med batteri og plug-in spænding også regnet for semiprofessionelle, mens de professionelle modeller bruger 48 V phantom. Den dynamiske mikrofon kræver derimod ingen spænding, den genererer selv strøm, når den bliver påvirket. En dynamisk mikrofon er mere robust og kan i de fleste henseende godt tåle en tur på betongulvet, mens kondensatormikrofonen sikkert ikke vil overleve dette. Den dynamiske mikrofon er også mere robust overfor fugt, mens en kondensatormikrofon virker dårligt under fugtige forhold (RF kondensator mikrofoner har dog ikke den skavank). Til gengæld er membranen i en dynamisk mikrofon lidt tykkere og ”tungere”, fordi der er monteret en svingspole på selve membranen, og det betyder mere inerti, når den skal bevæges. Derfor lider det højfrekvente område over 12-15 kHz i den dynamiske mikrofon, hvor vi ser et vigende frekvensområde.

De dynamiske mikrofoner er udstyret med en tynd metalmembran, hvorpå der er monteret en ledning. Luftvibrationerne opfanges af mikrofonen, overføres til metaloverfladen og bliver til elektriske strømme. Membranens hastighed og bevægelsesfrekvens er afgørende for, hvordan strømmen ledes videre.

Det er ikke nemt at forklare helt kort, hvordan en mikrofon virker, uden at det bliver alt for teknisk. Men vi vil nedenfor fortælle om de typer, vi tilbyder, og hjælpe dig med at finde din nye mikrofon.

Bredt udvalg af mikrofoner

Hos SoundStoreXL har vi et bredt og dybt sortiment inden for billige mikrofoner som kan tilfredsstille selv den mest kræsne bruger:

Her finder du vores store udvalg i mikrofoner til scener, studier, bands og andre professionelle eller seriøse amatører. Til vokal, broadcast og indspilninger kan den populære dynamiske Shure SM7B mikrofon være et godt valg

Hvilken mikrofon skal jeg vælge?

Når du skal vælge din nye mikrofon, er der en række ting, du bør overveje for at blive helt skarp på, hvilket behov du har.

Hvilken retningsvirkning skal din mikrofon fx have? Retningsvirkningen beskriver mikrofonens følsomhed over for lyd fra forskellige retninger. Nogle modeller optager lyd lige fra alle retninger, mens andre kun optager lyd fra én retning.

Du bør også overveje, hvilket frekvensrespons, du har brug for i din nye mikrofon. Man siger som regel, at en flad frekvensrespons er bedst, men i mange tilfælde vil en specielt tilpasset respons være bedre. Valget afhænger af, hvad du skal bruge den til.

Et andet tip er, at mikrofonens impedans som er betegnelsen for den elektriske modstand i en mikrofon. Impedancen er som hovedregel bedre lav end høj.

Det er også vigtigt at være opmærksom på den støj, der kan opstå, når du håndterer din mikrofon og måske støder den ind i noget. Lyden i din mikrofon fremkommer ved, at lydbølgernes vibrationer konverteres til et elektrisk signal. Men mikrofonen kan ikke kende forskel på de ønskede og uønskede vibrationer, så du risikerer at alle typerne af vibrationer bliver del af din lyd med mindre du vælger en mikrofon, der er beskyttet mod stød og andre uønskede vibrationer, der måtte opstå, når du bruger den.

I sidste ende er lydkvalitet en subjektiv oplevelse, så du kan prøve dig frem med forskellige typer, når du skal finde den mikrofon, der giver den lyd, som du synes allerbedst om.

Kan man få en billig mikrofon i god kvalitet ?

Ja det kan man faktisk sagtens. En billig mikrofon er ikke nødvendigvis det samme som en ringere kvalitet, men kontakt os gerne så du får den rette rådgivning om dit køb. 

Mange gange kan det faktisk lykkes at købe en billig mikrofon helt ny med garanti osv, og så kan det ikke betale sig at købe en mikrofon brugt, da en ny mic selvfølgelig er at foretrække. 

Mikrofonens historie

Betegnelsen MIKROFON blev første gang brugt af Sir Charles Wheatstone i 1827, og i1876 opfandt Emile Berliner den mikrofon, vi i dag kender fra telefoner (han opfandt altså ikke selve telefonen, men han forbedrede den ved at tilføje mikrofonen).

I 1878 opfandt David Edward Hughes carbonmikrofonen, der blev udviklet op gennem 1920'erne i takt med radioens opfindelse, og produktet er løbende blevet videreudviklet i tiden siden da. 

James West og Gerhard Sessler spillede også en stor rolle i mikrofonens historie, da de i 1964 tog patent på deres transducer, der er en elektrisk mikrofon. Som noget nyt havde den type mikrofon en stor pålidelighed og en høj præcision. At den også kunne fås til en lavere pris end dens forgængere revolutionerede mikrofonens historie, for nu kunne flere forbrugere få råd til at købe en mikrofon, og den blev så populær, at der blev fremstillet en lille milliard af dem om året.

I løbet af 1970´erne blev der udviklet dynamiske mikrofoner og kondensatormikrofoner, der er perfekte til at lave udsendelser med, og den dag i dag bruges de af tv-stationer i hele verden.

Siden mikrofonens historie startede i begyndelsen af 1800-tallet er udviklingen gået hurtigt, og markedet byder i dag på en lang række højkvalitetsprodukter med mange forskellige anvendelsesmuligheder.

Læs mere på Wikipedia her

Her hos os finder du ikke kun din nye mikrofon men også et væld af tilbehør som fx mikrofonstativer, popfilter, shock mounts og mikrofon arme.

Køb din nye mikrofon med prismatch hos os!

Forskellige mikrofoners karakteristik

Det er vigtigt at vide, hvilken karakteristik, som en given mikrofon har. Man vælger en mikrofon med den rette lyd og karakteristik for at udføre en bestemt opgave. Karakteristikken bestemmer, hvor bredt et felt, mikrofonen skal lytte på. Lad os se på de forskellige karakteristikker.

Det bredeste lydfelt besidder en omni-mikrofon. En omni-mikrofon skelner ikke, om lyden kommer bagfra, fra siden eller forfra, alt bliver opfanget og forstærket. En omni-mikrofon er derfor god, hvis eksempelvis en rundbordssamtale skal forstærkes eller optages, fordi den ikke forfordeler dem, som sidder foran mikrofonens kapsel. Selvfølgelig vil de, som sidder tæt på mikrofonen, blive højere end dem, der sidder langt væk; her minder mikrofonen om vores eget øre. Omni-mikrofonen vil også være første valg, hvis man skal optage en koncert, hvor akustikken spiller en stor rolle for lyden. Derfor er omni-mikrofoner velegnet til at optage klassisk musik, specielt hvis der optages i en vellydende koncertsal. Omni-mikrofonen kan være sværere at bruge på forstærket musik, fordi den ikke forfordeler det instrument, den peger på. Derfor vil der være meget overhør fra de andre instrumenter på en omni-mikrofon; men placeret på det rigtige sted kan den være anvendelig, især fordi den har et jævnt frekvensområde i forhold til alle lydkilder, nær som fjern. Hvis musikken eller talen forstærkes med et PA/højttaleranlæg, vil omni-mikrofonen også opfange lyden fra højttalerne; så i den anvendelse vil feedback mellem mikrofon og højttaler være et stort problem. 

Omni-mikrofonen er simpel i sin konstruktion, fordi den ikke behøver en akustisk linse til at fokusere og begrænse lydfeltet. Det betyder, at omni-mikrofonen er den naturligst lydende mikrofon og den, der minder mest om vores ører. Omni-mikrofoner er almindeligvis kondensatormikrofoner, men der findes også nogle få dynamiske omni-mikrofoner

Nyre-mikrofonen

Karakteristikken på en nyre-mikrofon er fokuserende foran mikrofonens kapsel, og almindeligvis har vi to former, almindelig nyre og super nyre, hvor den sidste har et smallere lydfelt end den almindelige nyre. Dette fokus konstrueres ved at lade en del af lyden ramme bagsiden af mikrofonmembranen, almindeligvis ved at lave en akustisk linse på mikrofonkapslen, som forsinker lyden, inden den rammer bagsiden af membranen. Nyre-mikrofonen er derfor god, hvis der skal fokuseres på det, som er foran mikrofonen, og lydkilder på siden eller bag mikrofonen behøver at blive dæmpet. Disse egenskaber gør, at nyre-mikrofonen er den mest udbredte mikrofontype. Den er velegnet, når et instrument, vokal eller tale skal optages samtidig med, at andre instrumenter spiller. Med en korrekt mikrofonopstilling vil de øvrige instrumenter være dæmpet i forhold til den lydkilde, som er foran mikrofonen. Ligeledes er den velegnet, hvis akustikken og rumklangen i optagerummet skal være så dæmpet som muligt, dvs. mere direkte og mindre reflekterende lyd.

Den øgede fokusering og anvendelighed kommer desværre ikke uden omkostninger. Den akustiske linse på nyre-mikrofonen er kompliceret at lave, og virker desværre ikke med samme intensitet over hele frekvensområdet. Typisk bliver fokuseringen ophævet ved de lave frekvenser, og desuden vil den akustiske linse betyde, at frekvensområdet bliver ulineært, jo længere man kommer ud af lydfeltet. Det betyder, at lydkilden foran mikrofonen lyder godt, mens lydkilder på siden eller bag mikrofonen godt nok er dæmpede, men desværre også med en noget forvansket lyd pga. en bugtet frekvenskurve. Den akustiske linse er selvfølgelig under konstant udvikling fra producenternes side, og det betyder, at de nævnte unoder er mere eller mindre udtalte på forskellige mikrofonmodeller. 

Supernyre-mikrofonen er mere fokuseret end den almindelige nyre-mikrofon. Men fysikken betyder, at i en linje direkte bag supernyre-mikrofonen er dæmpningen ikke så udtalt. Man skal derfor være forsigtig med de lydkilder, som er direkte bag mikrofonen; især hvis der bruges monitorhøjttalere på en scene, som man typisk vil placere, så mikrofonen har bagenden mod højttalerne. Med en nyre-mikrofon er det den korrekte opstilling, men med en supernyre-mikrofon er den bedste opstilling skråt bagmikrofonen. Supernyrens smalle lydfelt betyder også, at placeringen af mikrofonen er mere kritisk end med den almindelige nyre-mikrofon. Mange moderne vokalmikrofoner er supernyre og kræver derfor, at vokalisten er lige i front af mikrofonen, når der synges. Nyre- og supernyre-mikrofoner er udbredt både som dynamisk og kondensator typer.

Kølle-mikrofonen

Kølle-mikrofonen kaldes også en shotgun mikrofon, og den er den mikrofon, som er mest fokuseret. Lydfeltet er i et smalt felt i forlængelse af mikrofonen, og dette fokuserede felt skabes af et langt interferens rør, hvor længden af røret som regel angiver, hvor fokuseret mikrofonen er. En kølle-mikrofon har af flere årsager en ret specialiseret anvendelse. De bruges sjældent til bredspekteret og dynamisk lyd som musik, men deres hovedanvendelse er til at forstærke tale. Især anvendes de til film-, video- og TV-optagelse, hvor man ikke ønsker, at der er en synlig mikrofon i billedfeltet. De kan monteres på et kamera eller en boomstang, men afstanden til lydkilden er stadig vigtig. Mikrofonen zoomer ikke ind på det, der lyttes på, det er lydfeltet, som begrænses. Derfor er det stadig vigtigt at have så lille afstand til lydkilden som muligt, helst ikke over 1 m. Hvis afstanden er større, vil lydkilden virke fjern og diffus; så derfor ser man også lydteknikere på et filmset hele tiden sørge for, ved hjælp af en boomstang, at mikrofonen er så tæt som muligt på lydkilden, dog uden at være i billedfeltet.

Der udvikles meget på kølle-mikrofoner, og de nyeste modeller har tydelig fået et bredere og mere jævnt frekvensområde. Men der er stadig unoder ved denne mikrofontype, som man skal tage hensyn til, når den bruges. For det første er der ligesom på supernyre-mikrofonen et lydfelt, som peger direkte bagud fra mikrofonen. Hvis den er monteret på et kamera, så er det vigtigt, at fotografen er stille, fordi man tit vil befinde sig i netop dette bagudrettede lydfelt. Hvis der bruges kølle-mikrofon på en boomstang, så skal lydteknikeren dels være opmærksom på, om mikrofonen rammer lydkilden i lydfeltet, dels være opmærksom på, om der er en høj lydkilde lige bag mikrofonen. 

Kølle-mikrofonen er også meget følsom for berøring, som giver støj, så det er meget vigtigt, at de bliver monteret i et såkaldt shock- mount ophæng, et slags elastisk ophæng. Samme slags ophæng kan nu med stor succes bruges på alle mikrofoner, især i studie- situationer. Der findes dynamiske kølle-mikrofoner, men de er mest udbredt som kondensator udgaver.

Ottetal mikrofonen

Den sidste karakteristik er ottetal, som har et dobbelt fokusområde på hver side af mikrofonkapslen, nærmest som to nyre karakteristikker. Derfor ses denne karakteristik også kun på mikrofoner, hvor den skal bruges fra siden og ikke fra toppen som på de almindeligste modeller. Ottetal er en sjældent anvendt karakteristik, men bruges bl.a. til at lave MS og Blumlein stereooptagelser, ligesom karakteristikken har det fortrin, at 90 grader væk fra de to lydfelter er der næsten dæmpet totalt for lyden. Så hvis man har en kritisk opstilling, hvor man vil have så lidt overhør som muligt fra en bestemt fremmed lydkilde, så kan karakteristikken anvendes. Men placeringen er vanskelig, fordi der er to ligeværdige lydfelter, både frem og bagud, som er lige høje. Mikrofoner med ottetal-karakteristik er almindeligvis kondensator eller ribbon typen (båndmikrofon).